Het strategisch beleidsplan is de basis van het beleid van de PSG. In het plan wordt de koers vastgelegd waar de PSG zich de komende vier jaar op gaat richten. Dat maakt het een heel belangrijk document. De PSG heeft spreekt daarom met alle betrokkenen, op verschillende manieren. Zo is er een ontbijtsessie geweest voor externe stakeholders. Met medewerkers zijn interviewsessies geweest. Medewerkers kunnen ook online hun feedback geven. Ouders hebben een vragenlijst gekregen, waar bijna 200 ouders op hebben geregeerd.
Liever vroeger of liever later beginnen?
Zo’n 35 leerlingen gaven hun input voor het strategisch beleidsplan op het plein van het Da Vinci College. Onder een stralende zon, met pizza en waterijs werden diverse dilemma’s besproken. Een dilemma was bijvoorbeeld; ‘Wil je liever vroeg in de ochtend beginnen met je lessen en dan wat eerder klaar zijn, of liever later op de dag en dan wat langer doorgaan in de avond?’ Via de methode 'over de streep' werd duidelijk hoe de leerlingen aankijken tegen de dilemma's. Ondanks dat pubers soms in de ochtend een wat langere opstarttijd nodig hebben was er bij dit dilemma maar één leerling voorstander van later beginnen. Aan de lestijden wordt dus niets veranderd.
Een goede docent leeft zich in
Vervolgens gingen de leerlingen met elkaar in gesprek over drie belangrijke vragen. Wat is voor jou een goede docent, wanneer is een les geslaagd en wat zie je graag in je school? Een leerling gaf aan dat een goede docent zich in kan leven in de situatie van een leerling of een klas: ''Die begrijpt het als we bijvoorbeeld allemaal best wel moe zijn en houdt hier ook rekening mee.'' Er is veel waardevolle input gekomen vanuit de leerlingen. Over de inrichting van leuke en veilige pauze- en schoolpleinen, het verdelen van de vakken door de week heen, een duidelijke huiswerkinstructie, het belang van een leuk brugklas kamp en een goede spreiding van de toetsen.
Meer invloed
Het is deze middag nog duidelijker geworden dat leerlingen graag meepraten, meedenken en invloed willen hebben op hun onderwijs. Een leerling vindt: ''Een les kan best eerder aflopen als we alles wel behandeld hebben. Dan hoef je niet als een soort bezigheidstherapie te blijven zitten.'' Een andere leerling wil meedenken over de inhoud van de lessen: “Ik vind het leuk als we ook invloed hebben op de manier waarop we de stof gaan behandelen.” Ook aandacht voor de omgeving voor veel leerlingen belangrijk: ”Ik heb deze school vooral gekozen omdat ik hier tweetalig onderwijs kon volgen, maar de ecologische initiatieven ben ik steeds belangrijker gaan vinden. Hier mag van mij betreft nog wel meer aandacht voor zijn.” De waardevolle input van de leerlingen sloot goed aan bij de koers die de organisatie van plan is in te gaan varen.