Robin rekt zich uit, wrijft in zijn ogen en zegt: "De robot is blij dat je hem wakker hebt gemaakt, ik ben klaar om te werken!" En dat is te zien. Robin kan emoties laten zien, bewegen en praten en levert daarom een mooie bijdrage in de zorg. In het onderwijs neemt Robin de rol van energizer aan en spoort de kinderen aan om te blijven bewegen. In de vorm van een spelletje laat Robin precies zien welke bewegingen er gemaakt moeten worden.
Zelf programmeren
De leerlingen hebben aan de hand van een zorgcasus de programmering in elkaar gezet. Door pictogrammen met elkaar te verbinden konden de leerlingen de robot bijvoorbeeld met een armzwaai en een lach op zijn gezicht, ‘goedemorgen, ik ben Robin’, laten zeggen of een demente ouderen herinneren aan het innemen van medicijnen of een afspraak.
De emoties van een robot fascineren
“Op het Gerrit Rietveld proberen we praktijkopdrachten zo écht mogelijk te maken, daar sluit Robin natuurlijk heel mooi op aan!” vertelt Alide Jansen, docent Zorg & Welzijn. “Een robot heeft zoveel mogelijkheden. Op het gebied van lesgeven kan je Robin ook nog inzetten bij Dienstverlening & Producten en techniek bijvoorbeeld, de programmering is namelijk een cruciaal onderdeel” vult Alide aan. Ook de leerlingen reageren enthousiast op Robin. Dat de robot emoties laat zien en vertelt wat mensen doen zodat zij in actie komen, is erg fascinerend.
Robots zijn geen vervangers van mensen maar helpen wel mee
Over de vraag van de leerlingen denken dat de zorgrobot een bijdrage levert in het werkveld, wordt zelfs goed nagedacht. Sophie: “Een robot kan zeker wel helpen bij de zorg. Niet dat robots mensen moeten vervangen, maar extra hulp kan goed zijn voor zorgpersoneel. Die hebben het vaak al het beste zwaar. ” Dat de leerlingen nu alvast kennis hebben mogen maken met Robin is ook positief. "Als we later te maken krijgen met een robot, weten we al een beetje hoe we hier mee moeten werken!" aldus Sem.
Foto Rolf Rijken